Ponad 150 uczestników, pięć bloków tematycznych, kilkanaście referentów i paneli dyskusyjnych to wynik tegorocznej edycji konferencji AutoEvent, dedykowanej dla przemysłu motoryzacyjnego. Od 17-stu lat organizowanej przez Polską Izbę Motoryzacji. Konferencji towarzyszyła, jak co roku część wystawiennicza, na której firmy z sektora promowały swoje produkty i usługi.
W dniu poprzedzającym otwarcie konferencji, w godzinach popołudniowych odbyły się dwa spotkanie warsztatowe. Pierwszy, pod przewodnictwem Tomasza Romanika – Dyrektora Operacyjnego DEKRA Certification oraz Tomasza Szczygła – Eksperta DEKRA Certification dotyczył przeglądu standardów i wymogów w motoryzacji.
Kolejny warsztat dedykowany przedstawicielom branży dotyczył koncepcji powołania Branżowych Centrów Umiejętności (BCU) wspierających rozwój gospodarki poprzez kształcenie, szkolenia i praktyki obecnych i potencjalnych pracowników a także kadry dydaktycznej, dzięki eliminacji luk kompetencyjnych identyfikowanych przez branżę. Temat Branżowych Centrów Umiejętności przybliżył Krzysztof Świerk – Dyrektor ds. edukacji i kompetencji w Polskiej Izbie Motoryzacji.
Drugi dzień to już oficjalne otwarcie konferencji AutoEvent 2022 w wykonaniu Romana Kantorskiego, Prezesa Polskiej Izby Motoryzacji, Bożeny Oleksy, Wiceprezes Polskiej Izby Motoryzacji oraz Janusza Kobusa, Wiceprezesa Polskiej Izby Motoryzacji. Zaraz po przywitaniu wszystkich, z wykładem wprowadzającym wystąpiła dr Małgorzata Bonikowska, Prezes Centrum Stosunków Międzynarodowych.
Tytuł wykładu to „Gdy jutro nie będzie już takie jak „wczoraj”, czyli wyzwania dla dostawców motoryzacyjnych w obliczu zmian geopolitycznych i gospodarczych”. To właśnie podczas tej prelekcji można było odpowiedzieć sobie na pytania: Jaka przyszłość czeka nas w nadchodzących tygodniach i miesiącach? Jak wpłynie ona na kształtowanie strategicznych decyzji biznesowych? Jak zmieni dotychczasowe modele biznesowe? Czy kryje się dodatkowo za wojną trwającą na Ukrainie? Jakie zmiany geopolityczne następują w skali globalnej?
W ramach trzydniowej konferencji odbyło się pięć bloków tematycznych:
AutoEvent 2022 – Debaty
Poruszone podczas rozmów eksperckich zagadnienia związane były ze skutkami konfliktu w Ukrainie oraz ciągle nierozwiązanymi problemami zerwanych łańcuchów dostaw spowodowanych pandemią Covid-19. Najlepsze rozwiązania z ostatnich 12 miesięcy, skuteczne strategie zarządzania łańcuchami dostaw, zapasami, modernizacje w obszarze współpracy z klientami oraz zarządzanie fabrykami, to jedne z tematów, które poruszali znani na rynku motoryzacyjnym eksperci i specjaliści.
„Jakie działania powinni podjąć dostawcy w obliczu zmian? To kolejne zagadnienie poruszane podczas konferencji. Mowa była o transformacji w kierunku pełnej gamy pojazdów elektrycznych. Terminy 2025 i 2030 zbliżają się szybszej niż możemy się tego spodziewać. Komisja Europejska ustala reguły, których bezpośredni wpływ na przyszłość sektora determinuje szybkie zmiany.
Debata zamykająca dzień drugi to „Przyszłość tradycyjnych dostawców automotive. Tradycyjny model biznesowy vs. nowi dostawcy automotive w dobie rozwoju elektromobilności. Czy bycie dostawcą motoryzacyjnym nadal się opłaca”
Trzeci dzień konferencji poświęcony został problemom edukacji, a dokładniej współpracy na linii biznes, a świat nauki. Odbyła się debata pn.: Branżowe trójstronne porozumienia na rzecz zapewnienia strategicznych kompetencji w motoryzacji. Wówczas można było usłyszeć odpowiedzi na takie pytania jak m.in.: Czy tradycyjny model kształcenia w instytucjach publicznych odpowiada wciąż zmieniającym się wymaganiom rynku? Jak „mikrokwalifikacje” mogą stać się rozwiązaniem na luki kompetencyjne w sektorze motoryzacyjnym?
Skąd pozyskać kadrę trenerów/nauczycieli oraz jak przeprowadzić skuteczny proces „Train the trainers”? Czy pomysł włączenia nieaktywnych zawodowo ekspertów i specjalistów
z branży może rozwiązać problemy z kadrą szkolącą?
Domknięciem eksperckich debat był panel pt. „Elastyczne rozwiązania do nowych modeli zatrudnienia i pracy w motoryzacji – nowe partnerstwa na rzecz zapewnienia ciągłości działalności.” Okres konfliktu za wschodnią granicą pokazał, jak silny udział w rynku pracowników zakładów z sektora motoryzacji stanowili pracownicy z Ukrainy. Mowa była również o tym jak dziś zabezpieczać kadry dla nowych kompetencji nie tylko pod kątem ilościowym, ale przede wszystkim jakościowym.
„Menedżer Roku” i „Inwestycja Roku”
Dwa duże koncerny motoryzacyjne dobitnie zaznaczyły swoją obecność nie tylko na polskim rynku, ale też na najważniejszym evencie automotive w Polsce. Nagrodę MENEDŻERA ROKU 2022 (mimo bardzo dużej konkurencji) otrzymał Pan Andrzej Korpak, Dyrektor Zakładu i Członek Zarządu Stellantis Gliwice. O jego zwycięstwie przesądził wieloletni i konsekwentny wkład w rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Polsce.
INWESTYCJĄ ROKU 2022 uznano Faurecię Wałbrzych S.A. za rozbudowę zakładu struktur metalowych oraz mechanizmów foteli samochodowych. Faurecia jest jednym z największych producentów części samochodowych na świecie, a w tym roku po połączeniu z niemiecką Hellą stworzyła jeszcze większą grupę kapitałową.
W charakterze prelegentów i panelistów wystąpili m.in.:
Nie raz będziemy jeszcze wracać do tych trzech dni spędzonych razem, szczególnie, że poruszone tematy, spostrzeżenia i analizy zainspirowały nas wszystkich co najmniej na kolejny rok.
PODZIĘKOWANIA
Polska Izba Motoryzacji składa serdeczne podziękowania wszystkim Prelegentom, Sponsorom, Wystawcom i Uczestnikom konferencji AutoEvent 2022.
Dziękujemy Patronom Honorowym: Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Krajowej Izbie Gospodarczej, Polskiemu Stowarzyszeniu Paliw Alternatywnych
Sponsorowi Bankietu: Personnel Service,
Parterom Merytorycznym: Klastrowi Silesia Automotive & Advanced Manufacturing i Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej S.A.,
Partnerom Branżowym: BSI Group Polska, FANUC Polska, Pajmon CPT oraz
Partnerowi Inwestycyjnemu: Urzędowi Miasta Częstochowy INVEST IN CZĘSTOCHOWA.
Dziękujemy wszystkim Wystawcom, Gościom, Prelegentom i Współpracownikom!
Do zobaczenia za rok!